وظایف اساتید راهبر طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان چیست؟
اساتید راهبر، پس از پذیرش راهبری برگزیدهی مسیر نخبگی، انجام اموری را در راستای اجرای برنامه توانمندساز بنیاد ملی نخبگان بر عهده خواهند داشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور توانمندسازی، مهارتافزایی و ایجاد زمینههای رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی دانشجویان صاحب استعداد برتر، بنیاد ملی نخبگان با تصویب شیوهنامه «شناسایی، رشد و تعالی صاحبان استعدادهای برتر و نخبگان در مسیر نخبگی» از توسعۀ فعالیتهای نخبگانی آنان در مسیر نخبگی پشتیبانی میکند.
«مسیر نخبگی»، سیر پیوسته، نظاممند و هدفمند فعالیتهای نخبگانی دانشجویان صاحب استعداد برتر در تعامل با بنیاد ملی است و برنامۀ اختصاصی یکسالۀ فعالیتهای هر یک از برگزیدگان در مسیر نخبگی که زیرنظر استاد راهبر اجرا میشود، «برنامۀ توانمندساز» نامگذاری شده است.
این برنامه شامل مجموعه فعالیتهایی است که در چهار بخش «تحصیلی»، «تخصصی و پژوهشی»، «مهارتهای فردی و حرفهای» و «فرهنگی و اجتماعی» متناسب با مقطع تحصیلی برگزیده و در چارچوب شیوهنامه، با همکاری استاد راهبر و برگزیده تدوین و اجرا میشود.
برگزیدگان این شیوهنامه موظف به اجرای فعالیتهای برنامۀ توانمندساز با نظارت استاد راهبر در طول سال تحصیلی هستند و متناسب با فعالیتهای انجام شده، از تسهیلات بنیاد ملی بهرهمند میشوند. برای طیّ مسیر، توجه به نکات شیوهنامه حائز اهمیت است.
هر یک از دانشجویان صاحب استعداد برتر در بازۀ سنی مجاز (موضوع تبصرۀ 6 مادۀ 3 شیوهنامه) که در سنوات مجاز تحصیل هستند، با احراز شرایطی چون «برگزیدگی در رویدادهای معتبر»، «توصیه توسط اساتید / نهادهای معتبر»، «کسب موفقیت یا دستاورد»، «کسب حدانتظار در مسیر نخبگی» امکان ورود به مسیر نخبگی را خواهند داشت.
«کمک به تدوین برنامۀ توانمندساز برای برگزیده (با همکاری وی)»، «برگزاری جلسات حضوری با برگزیده به منظور راهنمایی وی برای انجام فعالیتهای برنامۀ توانمندساز»، «دریافت اعتبار مالی انجام فعالیتهای برنامۀ توانمندساز و پرداخت به برگزیده در ازای انجام فعالیتها»، «نظارت مستمر بر اجرای فعالیتهای برنامۀ توانمندساز از سوی برگزیده»، «تأیید گزارش مکتوب اجرای فعالیتهای برنامۀ توانمندساز از سوی برگزیده در بازههای زمانی سهماهه»، «ارزیابی نهایی عملکرد برگزیده در طول اجرای برنامۀ توانمندساز» و «ارائۀ پیشنهادهایی برای برنامههای توانمندساز آتی برگزیده» از جمله اموری است که استاد راهبر، پس از پذیرش راهبری برگزیده، انجام آن بر عهده خواهد داشت و بنیاد ملی نیز بر اساس دستورعمل جداگانهای از راهنماییها و زحمات اساتید راهبر تقدیر خواهد کرد.
همچنین به منظور انجام فعالیتهای برنامۀ توانمندساز در مسیر نخبگی از سوی برگزیده، بنیاد ملی، امکان بهرهمندی از اعتبار و تسهیلاتی را به شرح ذیل فراهم میکند.
الف. معرفی استادان راهبر مورد تأیید بنیاد ملی
ب. امکان عضویت در هستۀ استادمحور علمی ـ فرهنگی (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
ج. امکان عضویت در هستۀ مسئلهمحور علمی، پژوهشی و فناورانه (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
د. امکان شرکت در بازدیدهای دانشجویی بنیاد ملی (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
هـ . تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
و. خدمات تسهیلگر از قبیل «امکان استفاده از تسهیلات شبکة آزمایشگاهی»، «امکان دسترسی به پایگاههای علمی و پژوهشی داخلی و خارجی»، «معرفی به نهادهای ذیربط برای گذراندن دورۀ کارآموزی و کارورزی»، «ایجاد بستر خدمت داوطلبانۀ علمی و پژوهشی» و... (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
ز. اعتبار مالی برای انجام فعالیتهای برنامۀ توانمندساز در مسیر نخبگی
ح. امکان بهرهمندی از تسهیلات ویژۀ بنیاد ملی شامل کمکهزینۀ فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی، تسهیلات خدمت نظاموظیفه و... (بر اساس مقررات ذیربط در بنیاد ملی)
میزان اعتبار مالی بند «ز»، متناسب با هر یک از مقاطع تحصیلی و بر اساس بودجۀ بنیاد ملی، هر ساله از سوی قائممقام بنیاد ملی تعیین و در اختیار استاد راهبر قرار میگیرد. این اعتبار صرفاً برای انجام فعالیتهای برنامۀ توانمندساز برگزیده (به غیر از فعالیتهای دستیاری آموزشی، پژوهشی و فنیاری) قابل هزینه است.
تسهیلات بند «ح» صرفاً به آن دسته از برگزیدگانی اعطا میشود که مطابق مقررات ذیربط در بنیاد ملی، توانستهاند به تعداد موردانتظار برنامۀ توانمندساز خود را با موفقیت سپری کنند.