زندگینامه
قطبالدین صادقی (زاده ۳ اردیبهشت ۱۳۳۱، سنندج، محله جورآباد) نویسنده، فیلمنامهنویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است. وی در سال ۱۳۵۴ مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای نمایشی، از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت نمود؛ سپس جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و توانست در دانشگاه سوربن پاریس، دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته هنرهای نمایشی به پایان ببرد. پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۶۴ به ایران بازگشت و در کنار تدریس در دانشگاههای مختلف، به فعالیتهای هنری و ادبی پرداخت. از عمده فعالیتهای صادقی میتوان به تألیف ۵۰ نمایشنامه، کارگردانی ۵۲ تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمه ۱۸ کتاب و بازی در فیلم و سریالهای مشهوری همچون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه اشاره کرد. اکادمی دکتر صادقی (تماشاخانه شانو) نیز متعلق به او است.
تحصیلات
• دیپلم ریاضی از دبیرستان هدایت سنندج ـ ۱۳۴۹
• لیسانس رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران ـ ۱۳۵۴
• فوق لیسانس هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن پاریس ـ (۱۹۷۹) (۱۳۵۷)
• دکترای هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن پاریس ـ (۱۹۸۵) (۱۳۶۴)
سوابق تدریس
۱- دانشکده هنرهای زیبا از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶
۲- دانشکده هنر نیاوران (فرهنگسرا) از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲
۳- دانشکده میراث فرهنگی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳
۴- دانشکده جهاد از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵
۵- مؤسسه آموزش عالی به اندیش از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳
۶- دانشکده هنر سوره تهران از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲
۷- دانشکده هنر سوره تهران آغاز همکاری مجدد از سال ۱۳۸۵
۸- دانشکده هنر سوره اصفهان از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴
۹- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران از ۱۳۷۹ ـ ادامه دارد
۱۰- دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن از سال ۱۳۸۳ ـ ادامه دارد
۱۱– دانشگاه شهید بهشتی - ایرانشناسی از سال ۱۳۸۴ – ادامه دارد
۱۲– دانشکده صدا و سیما از سال ۱۳۸۶ – ادامه دارد
پژوهش
نگارش بیش از 120 مقاله پژوهشی از سال ۱۳۶۰ تاکنون از جمله:
• مدخلی بر نمایش آیینی
• تئاتر مقاومت و نسبت آن به تئاتر سیاسی
• چگونه آثار ادبی کهن را نمایشی کنیم
• ساختمان تماشا خانه و بحران آن در تئاتر معاصر
آثار
کتابها |
||
سی مرغ، سیمرغ |
بیان بدنی بازیگر |
یادگار زریران |
مویه جم |
||
نمایشنامهها |
||
میر نوروزی |
عروسی داریم و عروسی |
هراس |
چمری میر میدان |
||
فیلمنامهها |
||
پل |
آب را گل نکنیم |
مرا ببر هر جا که خواستی |
تهران، دو بامداد |
||
ترجمهها |
||
ترانههای درخواستی |
کار در خانه |
مدهآ |
هفت تن علیه تب |
مرگ دانتون*آژاکس |
جنگ در طبقه سوم |
امپراتور و معمار آشور |
سربازها |
نبرد |
تیمون آتنی |
پینگ پنگ |
فعالیتهای نمایشی
کارگردانی صحنه |
||
عادلها |
یادگار زریران |
باغ شکرپاره |
پرومته در زنجیر |
دخمه شیرین |
عکس یادگاری |
افشین و بودولف هر دو مردهاند |
سرود مترسک پرتقالی |
|
تله تئاتر |
||
کالیگولا |
چرخدنده |
سبدی پر از ماه گمشده |
فیلم کوتاه |
||
گالوانیزه |
رنگ و جلای فولاد |
لاله |
آئینههای فولاد |
میکده حمام نیست |
ترکه |
آهسته گام بردار |
||
بازیگری در سینما و تلویزیون وتئاتر |
||
کرگدن |
خورشاه |
لورنزا چیو |
پیکنیک در میدان جنگ |
در حضور باد |
پلنگ نیمروز |
گزارش یک قتل |
دادستان |
بامها و زیر بامها |
کلاه پهلوی |
فاکتور هشت |
زمین انسانها |
گوهر شب چراغ |
کیف انگلیسی |
زمان شوریدگی |
هنرنامه