بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/07/10 - 12:01
  • - تعداد بازدید: 134
  • - تعداد بازدیدکننده: 132
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفتگوی خبری رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با صدا و سیمای مرکز کردستان به مناسبت روز ملی نخبگان

رئیس بنیاد نخبگان کردستان در گفتگوی خبری با خبر سیمای کردستان ضمن گرامیداشت روز ملی نخبگان و تبریک به جامعه نخبگانی کشور و استان و همچنین تشریح برنامه ها و سازوکارهای بنیاد در امور نخبگان: جامعه نخبگانی رقم زننده آینده کشور است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان کردستان: دکتر جمال سلیمی اظهار داشتند براساس سند راهبردی کشور که در خصوص امور نخبگان تدوین شده است و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده مهمترین رسالت های بنیاد ملی نخبگان بحث شناسایی، توانمند سازی، شبکه سازی، الگوسازی، تکریم و مهمتر از همه اینها فراهم سازی زمینه تأثیرگذاری جامعه نخبگانی در حوزه های مختلف می باشد. در این راستا بنیاد ملی نخبگان، نخبگان را در حوزه های علمی، فرهنگی، هنری، ادبی، قرآنی و غیره تحت پوشش قرار داده و برای آنها به عنوان جامعه هدف برنامه هایی را از دوران ابتدایی و تحصیل در مدرسه  تا بالاترین سطوح نخبگی که دانشمندان و برجستگان و عمده افراد سرآمد کشور را شامل می شود درنظر گرفته است.

در بحث شناسایی ارتباط بسیار نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش، مجموعه آموزش و پرورش در استان ها و مدارس وجود دارد. از جمله برنامه هایی که از سنوات گذشته بنیاد ملی نخبگان در خصوص بحث شناسایی دانش آموزان شروع نموده طرحی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان طرح شهاب یا شناسایی و هدایت استعدادهای برتر آغاز شده و با طرح هایی مثل طرح ایران گشت و طرح دوست علمی ادامه پیداکرده است. در بحث المپیادها و جشنواره های علمی نیز دانش آموزان برگزیده با توجه به مقام و جایزه ای که از المپیاد های علمی و جشنواره های برتر کشور دریافت می کنند در مجموعه نخبگانی و تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند. در دوره های آموزش عالی هم می توان به طرح هایی چون جایزه تحصیلی یا طرح شهید وزوایی، طرح تشکیل هسته های مسئله محور دانشگاهی و موارد عمده ای که در نتیجه تعامل بین بنیاد و دانشگاه ها وجود دارد اشاره نمود. طرح هایی چون طرح شهید دکتر چمران ( دوره پسا دکتری) و طرح شهید دکتر کاظمی آشتیانی (استادیاران جوان) برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و استادیارانی که تازه وارد دانشگاه می شوند وجود دارد.  بطور کلی بنیاد ملی نخبگان حدود 18 طرح حمایتی را در حوزه های مختلف برای افراد در سنین مختلف از بچه های عزیز دانش آموز گرفته تا بالاترین سطح نخبگانی که سرآمدان علمی ما هستند ارائه نموده است.

هدف عمده ای که بنیاد ملی نخبگان دارد این است که به صورت فعال وارد مقوله شناسایی شود. طبیعتاً ما نباید منتظر باشیم که افراد نخبه خود به بنیاد نخبگان مراجعه کنند بلکه در نظر داریم تا به شکل فعالانه در اجتماعات نخبگانی حضور پیدا کرده و در مقوله بسیار مهم شناسایی، این عزیزان را از بین جامعه عمده کشور شناسایی کنیم. امسال اولین سالی است که روز ملی نخبگان در تقویم آورده شده و ما این روز را پاس می داریم و به پاسداشت ارزش و جایگاه این قشر برجسته جامعه و با هدف شبکه سازی نخبگانی بحث دورهمی و شناسایی ایده های برتر نخبگانی، اولین گفتاورد ملی نخبگان در سطح کشور را اجرا نموده ایم که خوشبختانه نخبگان کردستان همچنان که انتظار می رفت به صورت فعالانه در این رویداد شرکت کرده و با ثبت بیش از 80 ایده برتر در منطقه پهنه زاگرس توانستند بیشترین تعداد ایده ها و طرح های نخبگانی را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کنند. جامعه آماری نخبگان استان که در سنوات گذشته توانسته اند از جایزه های بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند و تحت پوشش قرار بگیرند حدوداً 1500 نفر است. در سه سال گذشته خوشبختانه حلقه مفقود شده بحث نخبگانی در سراسر کشور که فراهم کردن زمینه تاثیرگذاری این عزیزان در جامعه بود تکمیل شده و با فراخوان هایی تحت عنوان جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی و جذب نخبگان در مراکز علمی و پژوهشی در حال انجام است و خوشبختانه بزودی هم چهارمین فراخوان جذب اعلام خواهد شد، با افتخار عرض می کنم که استان کردستان سهم عمده ای از جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی داشته است. همچنین در بحث جوایز تحصیلی طرح راتبه دانای ایران که برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته شده از جمله برنامه های عمده دیگری است که در دست اجرا است. از دیگر برنامه های بنیاد در حوزه دانش بنیان نیز مقوله کمک به زیرساخت های شرکت های دانش بنیان نوپا در جهت راه اندازی کسب و کارها و کمک به عزیزان نخبه ای که می خواهند وارد حوزه های دانش بنیان شوند می باشد و تأکید عمده ما هم انشاءالله کمک به تشکیل زیرساخت های دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان در سطح کشور و همچنین استان کردستان است و نهایتاً مهمترین برنامه بنیاد بحث اشتغال نخبگان، بحث گسترش اجتماعات نخبگانی یا همان شبکه سازی نخبگان است.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 173488
کلمات کلیدی
مدیر کردستان
خبرنگار

مدیر کردستان