حضور رئیس بنیاد نخبگان استان در میزگرد بررسی نقش طرح شهاب در توسعه کشور
طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر یا همان شهاب با هدف شناسایی نخبگان کشور در هشت حوزه شامل استعدادهای ریاضی و فضایی، علوم تجربی، کلامی، هنری، اجتماعی، تربیت بدنی و دینی در حال اجراست که این اقدام می تواند در بلند مدت موتور محرکه توسعه پایدار کشور با نخبه پروری باشد
رئیس بنیاد نخبگان کردستان در این میزگرد عنوان کرد: طرح شهاب سال 86 در هیات امنای بنیاد ملی نخبگان کشور با حضور رئیس جمهوری وقت به تصویب رسید و سال 91 به صورت پایلوت در برخی استان های کشور در سطح ابتدایی، راهنمایی دوره اول و دوم اجرا شد.
رحمت صادقی اظهار کرد: در نهایت یک سال پس از اجرای آزمایشی برای حل مشکلات و نواقص و تقویت نقاط قوت دوباره مورد بررسی قرار گرفت و در سال تحصیلی 94 - 93 رسما شروع شد. وی افزود: بنیاد نخبگان در این طرح مسئولیت راهبری فکری، حمایت مالی و نظارت و وزارت آموزش و پرورش نیز اجرای آن را برعهده دارد و همچنین معلمان و استفاده از توانایی آن در یکی از راس های اجرای این طرح است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان کردستان با بیان اینکه طرح شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و اهداف آن در 2 بخش خلاصه می شود، ادامه داد: شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی استعدادهای برتر از کلاس چهارم تا دوره دبیرستان هدف اولیه آن است. صادقی افزود: پس از شناسایی و تربیت، هدایت نخبگان به مرحله تاثیر گذاری آنان در جامعه مورد توجه قرار می گیرد که تمرکز 9 ساله بر روی استعدادهای برتر در تمامی نقاط کشور از ویژگی های بارز این طرح است. وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان کشور پیش از این به صورت منفعل عمل می کرد، گفت: این بنیاد پیش تر جامعه هدف خود را تنها از نتایج برخی آزمون ها از جمله کنکور، تیرهوشان و جشنواره های سراسری انتخاب می کرد اما پس از اجرای این طرح خود به سراغ جامعه هدف رفته و با همکاری آموزش و پرورش استعدادها را در تمامی بخش های مورد نیاز جامعه شناسایی می کند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه در برنامه شهاب رشد باغچه ای در مقابل رشد گلخانه ای قرار دارد، افزود: گلخانه یعنی جدا کردن دانش آموزان از محیط طبیعی خود و قرنطینه کردن آنان که گاهی این مساله باعث می شود این افراد به لحاظ شخصیتی و رفتاری با مشکل مواجه شوند. صادقی گفت: این دانش آموزان چون قرنطینه شده و در بستر طبیعی رشد نکرده اند لذا با ورود به دانشگاه بدلیل اینکه یک دفعه با محیط باز و آزادی موجود در آن روبرو می شوند در معرض آسیب ها و تهدیدهای زیادی قرار می گیرند. وی ادامه داد: در برنامه شهاب اجازه داده می شود شخص مستعد در همان بستر محیط طبیعی خود رشد بکند و دیگران نیز از استعداد و توانایی وی بهره مند شوند. صادقی با بیان اینکه برای اجرای برنامه ملی شهاب، از برنامه آموزشی قریب به 10 کشور پیشرفته جهان از جمله ژاپن الگوبرداری شده است، اضافه کرد: دانش آموزی که وارد مدرسه تیزهوشان می شود ممکن است برچسب هایی بخورد و همین امر بار روانی مثبت و منفی در جامعه ایجاد کند اما برنامه شهاب استعدادها را در همان محیط طبیعی خود شناسایی کرده و از این بار مثبت و منفی کم می کند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه برای مشاهده نتایج طرح شهاب به 50 سال یا حداقل 25 سال زمان نیاز داریم، افزود: موفقیت این طرح متکی به معلمان است و اگر آنان اگاهی کاملی از اهداف و نجوه اجرای آن داشته باشند میزان خطای طرح نیز به حداقل ممکن کاهش داده می شود. صادقی یادآور شد: معلمان در طول مدت تحصیل دانش آموزان در سال تحصیلی به صورت موشکافانه ای تمامی استعدادهای دانش آموزان را زیر نظر داشته و به همه ویژگی های شخصیتی، انگیزه و پشتکار دانش آموزان اشرافیت کامل پیدا می کنند که چک لیست آن در سال های بعد برای برنامه ریزی مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز اظهار کرد: نخبگی یک نعمت تعهدآور است نه مزیت توقع آفرین، این افراد به گونه ای تربیت معنوی می شوند که با توجه به هوش و استعدادی که خدا به آنها داده خود را در مقابل جامعه مسئول بدانند و این توقع را نداشته باشند که حقی بر گردن جامعه دارند و باید آن را پس بگیرند. صادقی افزود: درست است که جامعه در مقابل نخبگان مسئول است اما آنان نیز درمقابل جامعه مسئول هستند و باید آموزش های لازم را در این راستا ببینند، چون نخبه در واقع کسی است که به مرحله تاثیرگذاری رسیده باشد. به گفته وی، نخبگان باید برای جامعه تاثیرگذار باشند در این صورت می توان از آنها به عنوان سرمایه های انسانی نام برد.
دکتر صادقی با بیان اینکه بدون توجه به این سرمایه های انسانی جامعه نمی تواند رشد کند گفت: بی شک تنها با تکیه بر منابع زیرزمینی و منابع خدادادی نمی توان به یک کشور توسعه یافته که مردم آن در رفاه هستند تبدیل شد. وی ادامه داد: کشورهایی وجود دارند، که سرشار از معادن و منابع طبیعی و زیرزمینی هستند اما مردمان آن در فقر زندگی می کنند چون به نیروی انسانی اهمیت نداده اند. به گفته وی، یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که به مزیت های موجود یک منطقه توجه کرده و مزیت های ایجادی را مورد توجه قرار نمی دهیم.
وی یادآور شد: باید بستری برای استعدادها فراهم کنیم که بالفعل شوند و همچنین زمینه تاثیرگذاری برای آنها فراهم شود، آنان را هدایت کرده وشغل مطلوب برایشان ایجاد کنیم تا بتوانند استعدادهای خود را بروز داده و باعث توسعه و پیشرفت جامعه شوند. صادقی افزود: وقتی استعداد دانش آموزان شناسایی شود و به مرحله هدایت برسند تحت پوشش بنیاد نخبگان قرار می گیرند و هدایت و حمایت و بکارگیری و جذب می شوند. رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه هم اکنون در کشور برای خیلی از استعدادهای انسانی و طبیعی برنامه منسجمی وجود نداشته است، افزود: با اجرای طرح شهاب می توان اطلس جغرافیایی استعدادهای کشور و یا استان را شناسایی و طرح های توسعه ای کشور و استان ها را بر اساس توانایی نیروهای انسانی آن تدوین کرد. صادقی گفت: همچنین هم اکنون در بسیاری از آزمون ها از جمله کنکور شاهد هجوم دانش آموزان به سمت رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستیم که در بسیاری از موارد تنها برای رقابت و بدون شناخت از توانایی های فردی این اتفاق روی می هد. دکتر صادقی در پایان عنوان کرد: تمامی جوامع به جز پزشک به مهندسان، معماران، نظریه پردازان علوم انسانی و نیروی کار تخصصی نیاز دارند که طرح شهاب می تواند هنگام انتخاب رشته دانش آموزان در دوره دبیرستان و دوره دانشگاه آنان را به سمت رشته هایی سوق دهد که در آن توامند هستند.