شنبه 26 آبان 1397

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

سامانه ها

شرکت رئیس بنیاد نخبگان کردستان در میزگردی با موضوع هدایت تحصیلی و موانع و مشکلات موجود در اجرای آن

به همت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز سنندج و با توجه به اهمیت موضوع هدایت تحصیلی و موانع و مشکلاتی که در راستای اجرای این طرح وجود دارد، میزگردی با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان، مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان این حوزه برگزار گردید تا این موضوع به صورت دقیق بررسی و معایب و مزایای آن برای جوانان، نوجوانان و خانواده ها تشریح شود.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان در این میزگرد با بیان اینکه هدایت تحصیلی یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین مسایل در زندگی هر فرد است، گفت: رمز موفقیت انسان های موفق در سطح دنیا این بود که وقتی بر سر دوراهی یا چند راهی قرار گرفت، درست انتخاب کرده باشد.
رحمت صادقی افزود: هدایت تحصلیی یکی از دو راهی هایی است که اگر دانش آموز بتواند براساس علاقه و استعداد خود و همچنین با توجه به شرایط، امکانات و بازار کار انتخاب رشته کند می تواند در آینده یکی از انسان های موفق و تاثیرگذار بر جامعه باشد.
وی اظهار داشت: اجرای طرح هدایت تحصیلی در این مدت بسیار خوب بود، هر چند به مرحله ای نرسیده که ادعا کنیم تمام مشکلات حل شده است اما گامی رو به جلو بوده و تا حدودی تغییراتی ایجاد کرده اما هنوز کافی نیست.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان تاکید کرد: بسیاری از دانش آموزانی که با رتبه های عالی در بهترین دانشگاه های کشور پذیرفته شده اند گاهی وسوسه می شوند که به رشته تجربی بروند و این مساله بسیار خطرناک است و باید با جدیت به آن پرداخته شود.
وی یادآور شد: عوامل متعددی بر روی انتخاب رشته دانش آموزان تاثیر دارد اما والدین بیشترین تاثیرگذاری را دارند چون بر این باورند که هر کس رشته تجربی را انتخاب می کند حتما موفق است در حالیکه اینگونه نیست و تجربی نیز فقط چند رشته اش دارای بازار کار و جذبه است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز با اشاره به رشد ناموزن دانشگاه ها در سطح کشور گفت: در حال حاضر در اکثر شهرهای کشور دانشگاه هایی وجود دارند که در رشته های مختلف فارغ التحصیل بیرون می دهند و این مساله یک معضل جدی برای آینده است.
صادقی با بیان اینکه تعداد دانشگاه های ایران از دانشگاه های کشور چین با آن جمعیت بیشتر است، افزود: ما اگر بخواهیم هدایت تحصیلی و شغلی درست داشته باشیم باید موانع را در کشور شخم بزنیم تا به هدف مورد نظر خود برسیم.
وی با اشاره به اینکه عوامل درونی و بیرونی زیادی بر روی هدایت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد، اظهار داشت: عوامل بیرونی همچون خانواده، اطرافیان، دوستان و چشم و هم چشمی مواردی هستند که تاثیر گذاری منفی دارند و در کنترل فرد نیستند.
صادقی یادآور شد: یکی دیگر از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر هدایت تحصیلی دانش آموزان، رسانه، فضای مجازی و اطلاع رسانی های غطلی است که پیش بینی نشده و غیر قابل کنترل است و پیامدهای منفی زیادی هم دارند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان تاکید کرد: محیط آموزشی نیز تاثیر زیادی دارند و گاهی معلمان از قبولی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به عنوان نقاط قوت دانش آموزان نام می برند و با این روند مساله را بزرگ کرده و به نوعی به این رشته ها جذبه می دهند.
وی افزود: ظرفیت پذیرش نیز تاثیرگذار بوده و غیرقابل کنترل است و گاهی برخی دانش آموزان به ظرفیت پذیرش نگاه می کنند که احتمال قبولی شان در چه رشته ای است و به سایر مسایل توجه چندانی ندارند.
صادقی اضافه کرد: کنکور نیز خود سد راه دانش آموزان برای تحصیل در رشته مورد علاقه شان است چرا که کسانی هستند که درک زیادی در برخی رشته ها دارند اما در کنکور نمی توانند موفق باشند. 
وی گفت: بازار کار نیز از همه مسایل مهمتر است و در حال حاضر رشته های پزشکی و پیراپزشکی از این نظر در اولویت انتخاب دانش آموزان و خانواده هاست و از کنترل مشاور و مدرسه نیز خارج است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان اظهار داشت: عوامل درونی زیادی نیز از جمله هوش و استعداد، علاقه و رغبت و اعتماد به نفس دانش آموز که تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرد بر روی هدایت دانش آموزان به سمت انتخاب رشته درست تاثیرگذار است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه برای هدایت تحصیلی درست پروسه ای طولانی لازم است، گفت: باید در طول چندین سال مشخص شود فرد به چه رشته ای علاقه دارد و برای این کار باید هدایت تحصیلی حداقل از کلاس چهارم و پنجم ابتدایی آغاز شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر این کار با اجرای طرح شهاب یا همان شناسایی استعدادهای دانش آموزان در حال انجام است و با این روند در پایه نهم و زمان انتخاب رشته می توان والدین را راضی کرد.
صادقی افزود: با اجرای طرح شهاب اطلاعات و مستندات کافی در زمینه استعداد و علاقه دانش آموز وجود دارد اما امروز عدم اطلاعات کافی مانعی در زمینه راضی کردن خانواده ها برای انتخاب رشته دانش آموزان است.
وی اضافه کرد: البته در حال حاضر ممکن است اجرای هدایت تحصیلی و قانع کردن دانش آموزان و خانواده ها مدتی جواب دهد اما دوباره وضعیت به روال گذشته بر می گردد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان یادآور شد: مسأله بزرگی که امروزه جامعه ما را تهدید می‌کند این است که تمام انسان های با هوش، توانا و تیزهوش می خواهند پزشک و دندانپزشک شوند و این مسأله برای جامعه بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: قطعا جامعه برای رشد و توسعه جدای از پزشک و دندانپزشک به نظریه پرداز علوم انسانی، مهندس خوب و بسیاری رشته های دیگر نیاز دارد.
صادقی تاکید کرد: هر چند هدایت تحصیلی در این زمینه یک قدم رو به جلو است اما کافی نیست و وزارت علوم بخصوص در ساختار دانشگاه ها باید تغییراتی ایجاد کند.
وی گفت: بی شک اگر ما دانش آموز و خانواده ها را قانع کنیم که به رشته های دیگر روی بیاورند اما برای آینده شغلی آن برنامه نداشته باشیم وضعیت به عقب بر می گردد.
صادقی اضافه کرد: باید دانشگاه ها اصلاح شده و رشته هایی را تغییر داده و رشته هایی جدید و کاربردی براساس نیازهای جامعه ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید فارغ التحصیل کارآمد تحویل جامعه بدهد، گفت: دانشجویی که از دانشگاهی فارغ التحصیل می شود باید آنقدر خوب آموزش دیده و توانایی داشته باشد که بدون معطلی شغلی برای خود ایجاد و درآمد کسب کند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان افزود: تا دانشگاه ها سامان پیدا نکند و ساختار جامعه تغییر نیابد این بحران شاید کمی خفیف شود اما همچنان وجود دارد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز گفت: خانواده ها فکر نکنند هر کسی که رشته تجریی انتخاب می کند حتما پزشک می شود چون این امکان برای همه وجود دارد ندارد و سالانه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته تجربی سرگردان می شوند.
صادقی ابراز امیدواری کرد با تغییر ساختار دانشگاه ها و تغییر سرفصل ها و اجرای دقیق هدایت تحصیلی بحران حاکم بر جامعه رفع شود.

 

تاریخ انتشار : 1397/07/01
کد : 234
تعداد بازدید: 92

               تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601