یکشنبه 27 آبان 1397

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

سامانه ها

هفدهمین جلسه ی "هسته ی مرکزی شورای سرآمدان علم و تجربه ی شهرستان مریوان" تشکیل شد.

هفدهمین جلسه ی "هسته ی مرکزی شورای سرآمدان علم و تجربه¬ی شهرستان مریوان" در روز پنجشنبه مورخ 7 تیر 1397 راس ساعت 10 صبح در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان مریوان با حضور رئیس و معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان مریوان، اعضای کارگروه آموزش و اعضای هسته مرکزی شورای سرآمدان علم و تجربه ی شهرستان مریوان تشکیل شد.

در این جلسه تعدادی از اعضای کارگروه "آموزش" شورای سرآمدان علم و تجربه ی شهرستان مریوان در ارتباط با مسائل آموزشی و اداره آموزش و پرورش مریوان سخنرانی کردند. آقای حمزه محمدی به عنوان سخنران اول جلسه دو موضوع "آموزش به زبان مادری در آموزش و پرورش" و گنجاندن درسی به نام "مردم شناسی ایران در آموزش و پرورش" را مورد بررسی قرارداد. وی به این موضوع اشاره کرد که آموزش به زبان مادری مساله حائز اهمیتی است که باید مورد پشتیبانی روشنفکری قرار گیرد و وجود زبانهای مختف در کشور میتواند مزیت بسیار بزرگی باشد و زیبایی دو چندانی به کشور بدهد اما نباید هویت ملی را در هویت فارسی خلاصه کرد. آموزش زبان مادری یکی از مسائل مهم حوزه آموزش در مناطقی است که زبان مادری آنها غیر فارسی است و پیشنهاد می شود این موضوع از طرف مجمع نمایندگان استان کردستان و سایر استانها با مسئولین بلند پایه آموزش و پرورش مطرح شود تا واحد درسی در آموزش و پرورش برای آن لحاظ شود. مورد بعدی گنجاندن درسی به نام "مردم شناسی ایران در آموزش و پرورش" است تا دانش آموزان کل کشور با سایر قومیتها بدرستی آشنا شوند و مانع آشنایی کاذب شود که خود باعث تقویت وحدت ملی میشود. متاسفانه برخی مواقع بدلیل عدم آشنایی درست و دقیقی از فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور باعث بروز برخی مشکلات میشود. آقای جمال بارخدا به عنوان سخنران دوم جلسه سه موضوع " پژوهش در میان معلمان"، "طرح استراتژیک برای حوزه آموزش و پرورش مریوان" و "تعامل و جلسات هم اندیشی مسئولین با معلمین" را مورد بررسی قرارداد. بارخدا عنوان کرد که بررسی ها نشان می دهد که بطور متوسط کمتر از یک درصد معلمان مریوان پژوهش می کنند و به طور متوسط هر 5 سال یکبار یک دانش آموز مریوانی نوبتش می رسد تا مورد اقدام پژوهشی قرار گیرد این در حالی است که استاندارد این است که باید هر معلم در سال 20 اقدام پژوهی انجام دهد و هر دانش آموز در سال یکبار مورد اقدام پژوهی قرار گیرد. دانش آموزان مشکلات روانی، اخلاقی، علمی، آموزشی و ... دارند که باید تحت اقدام پژوهشی قرار گیرند. بارخدا عنوان کرد برای تبیین این موضوع پیشنهاد میشود سمینار سالانه ای برگزار شود. جمال بارخدا در ادامه به ضرورت تدوین طرح استراتژیک 5 ساله آموزش و پرورش مریوان اشاره کرد و گفت با این کار به جای کار مقطعی، مطابق برنامه و با داشتن دورنما فعالیت خواهیم کرد. در خاتمه وی به ضرورت برگزاری نشست هم اندیشی معلمین با مسئولین اداراه و تبادل نظر با همدیگر اشاره کرد.
آقای محمد صدیق کریمی به عنوان سخنران سوم جلسه دو موضوع " افزایش جمعیت دانش آموزی در سالهای آتی و لزوم برنامه ریزی برای آن" و "تغییر دیدگاه معلمین و کادر آموزشی و هماهنگی با برنامه های کلان ملی" را مورد بررسی قرارداد. وی با اشاره به اینکه موج افزایش جمعیت دانش آموزی در راه است و ضروری است از همین الان در فکر تامین کادر آموزشی، فضا و زیرساختهای آموزشی برای آن باشیم. مساله بعدی هماهنگی دیدگاه و روش کار کادر آموزشی با برنامه های کلان آموزش و پرورش است. متاسفانه الان آموزش به هدف کنکور و تست زنی صورت میگیرد که باعث یادگیری عمقی نمی شود و نه تنها باعث تقویت قدرت خلاقیت دانش آموزان نمی شود بلکه این نحوه آموزش باعث تضعیف آن هم میشود. باید کاری کرد تا مدرسه به قدری جذابیت داشته باشد بطوریکه دانش آموزان در تعطیلات تابستانی هم برای شرکت در کلاسهای دیگر رغبت و انگیزه داشته باشند. آقای لقمان کامران به عنوان سخنران چهارم جلسه موضوع " مدیریت مدرسه" را مورد بررسی قرارداد و عنوان کرد که مدیر مدارس باید با حساسیت هر چه تمام انتخاب شوند بطوریکه مدیر لایق و کاربلد باید فضایی را در مدرسه درست کند که باعث هدایت دانش آموز شود. وی ویژگیهای مدیر خوب و موفق را تبیین کرد. مدیر باید ارتباط صحیحی با دانش آموز، اولیا و معلمین داشته باشد بطوریکه این ارتباط باعث ایجاد انگیزه و همگرایی شود و هر سه قشر مذکور در فضای ایجاد شده در مدرسه احساس امنیت، پذیرش و احترام یا بطور کلی احساس بهداشت روانی داشته باشند. مدیر مدرسه باید به نظم در کارها اهمیت ویژه ای بدهد و نگاه ویژه ای به آراستگی محیط مدرسه، پیروی از قوانین و مقررات، تقویت مهارتهای حرفه ای معلمین، ارزشیابی مستمر و ... داشته باشد. وی در خاتمه به اهمیت ارزشیابی مستمر در مدرسه اشاره کرد و برگزاری جشنواره ای در خصوص این موضوع برای معلمین دوره متوسطه را پیشنهاد کرد. آقای منصور پرندی به عنوان سخنران پنجم جلسه موضوع "مشکلات پرورش" را مورد بررسی قرارداد و عنوان کرد که متاسفانه امروزه مدرسه و آموزش و پرورش در حوزه پرورشی قدرت مرجعیت را ازدست داده بطوریکه آموزش و پرورش حوزه پرورش خود را از دست داده و در این ارتباط گفتمان میان دانش آموزان با گفتمان معلمان مدرسه متفاوت است و لذا نیازمند تغییرات و بازبینی جدی است تا بتوان معلمان با ایفای نقش فراکنشی در حوزه پرورشی تاثیر گذاری روی دانش آموزان داشته باشند. آقای امجد زبردست به عنوان سخنران ششم جلسه موضوع "تقویت احساس مسئولیت در میان مربیان و متربیان"، "لزوم تشکیل جلسات بیشتر کارگروه آموزش"، "انتخاب مدیران مدارس با حساسیت بیشتر" و "ضرورت ارتباط با بازنشستگان و استفاده از تجربیات آنان" را مورد بحث قرارداد. دکتر زبردست به لزوم بیداری وجدان و تقویت احساس مسئولیت در میان مربیان و متربیان در امور تربیتی اشاره کرد و عنوان کرد که مربیان نباید دانش آموزان را در قالب فکری و اعتقادی خود محدود کند و این باور باید در میان معلمین ما بوجود آید. وی در ادامه اظهار داشت با توجه به اهمیت آموزش، کارگروه آموزش شورای سرآمدان علم و تجربه ی شهرستان مریوان باید تعداد جلسات خود را بیشتر کند تا با همفکری نخبگان، سرآمدان و متخصصین این حوزه بتوان اتاق فکر و بازوی مشورتی مناسبی برای آموزش و پرورش شهرستان مریوان ایجاد کرد. دکتر زبردست در خاتمه به دو موضوع ضرورت انتخاب مدیران مدارس با حساسیت بیشتر و بر اساس لیاقت و شایستگی و استقاده از تجربیات و دانش بازنشستگان اداره آموزش و پرورش مریوان به عنوان گروه مرجع و نیز حضور آنها در کارگروه آموزش شورای سرآمدان علم و تجربهی شهرستان مریوان اشاره کرد. خانم نگین حیدری به عنوان آخرین سخنران جلسه موضوعات "پیشنهاد برنامه ریزی برای آموزش و توانمند سازی همکاران آموزش پرورش در خصوص مهارتهای زندگی و در نهایت انتقال این اطلاعات توسط معلمان به دانش آموزان"، "پیشنهاد تشکیل زنگ آموزش مهارتهای زندگی در مدرسه"، "اختصاص بخشی از زمان جلسات اداره که جذابیتی برای معلمان ندارد به آموزش مهارتهای معلمان" و "ضرورت پیگیری ترک تحصیل دانش آموزان ورودی دوره متوسطه دوم" را مورد بحث قرارداد.

تاریخ انتشار : 1397/04/10
کد : 207
تعداد بازدید: 144

               تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601